LOGOPEDA RADZI


Kiedy do logopedy? Drukuj

kiedy do logopedy

 
Obgryzanie paznokci. Jak odzwyczaić dziecko od tego nawyku? Drukuj

alt

 
Kiedy do logopedy? Drukuj

Kiedy powiiniśmy udać się zdzieckiem do logopedy?

alt

 

 
Program zajęć logopedycznych Drukuj

PROGRAM ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

Mowa ludzka jest kluczem do wiedzy, a zarazem najstarszym sposobem porozumiewania się. W dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne. Daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu wiedzy, pozwala na wyrażanie własnych myśli, opinii i uczuć.

Program zajęć logopedycznych skierowany jest do uczniów klas 0 – VIII szkoły podstawowej przejawiających trudności językowe. Realizowany jest w postaci ćwiczeń i zabaw logopedycznych, których celem jest rozbudzenie aktywności słownej uczniów oraz zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka.

Głównym celem programu jest kształtowanie prawidłowej mowy.

Cele szczegółowe:
• usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego;
• kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych;
• doskonalenie słuchu fonematycznego;
• rozwijanie funkcji fonacyjnej;
• korygowanie wad wymowy;
• wzbogacanie zasobu słownictwa;
• rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się;
• usprawnianie techniki czytania i pisania;
• wdrażanie do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.

Metody pracy:
• metoda usprawniania narządów artykulacyjnych (głównie języka i warg);
• metoda słuchowa – rozpoznawanie prawidłowego dźwięku i siebie i innych osób;
• metoda wzrokowa – odczytywanie mowy z ruchów ust;
• pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
• metoda czuciowa – kontrola dotyku i czucia skórnego dłoni;
• metoda fonetyczna – przekształcenie innej głoski, poprawnie wymawianej i najbardziej zbliżonej pod względem artykulacyjnym do tej, którą chce się uzyskać);
• uczulanie miejsc artykulacji – wskazywanie miejsca artykulacyjnego za pomocą szpatułki;
• metoda mechaniczna – układanie narządów artykulacyjnych np. za pomocą szpatułek;
• metoda naturalna – wykorzystywanie nieartykułowanych dźwięków do tworzenia nowych głosek (np. wibracje warg, dmuchanie, chuchanie);
• demonstracja;
• rozmowa kierowana;
• objaśnienie;
• opowiadanie;
• ćwiczenia praktyczne;
• gry i zabawy dydaktyczne;
• improwizacje;
• techniki relaksacyjne.

Formy pracy:
• zbiorowa;
• grupowa;
• indywidualna.

Sposoby oceniania postępów uczniów:
• pochwały ustne;
• naklejki;
• ocena opisowa w zeszycie;
• stempelki;
• ekspozycja prac w gabinecie logopedycznym;
• rozmowy z rodzicami.

Pomoce dydaktyczne:
• lustro logopedyczne;
• lusterka;
• szpatułki;
• karty pracy;
• książki o tematyce logopedycznej;
• teksty do czytania;
• ilustracje;
• gry logopedyczne;
• pomoce do ćwiczeń oddechowych;
• puzzle;

Treści programu :

1. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych
– ćwiczenia języka:
• wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej;
• oblizywanie wargi dolnej i górnej;
• dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów;
• kierowanie języka do nosa i brody;
• kierowanie języka do kącików ust;
• wypychanie policzków językiem, przy zamkniętych ustach;
• kląskanie językiem;
– ćwiczenia warg:
• zaciskanie warg;
• ściąganie i rozciąganie ust;
• nakładanie wargi górnej na dolną i dolną na górną;
• przesuwanie kącików ust na boki;
• nadymanie i wciąganie policzków;
• przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego;
• cmokanie;
– ćwiczenia podniebienia miękkiego:
• ziewanie;
• kaszlenie z wysuniętym językiem;
• chrząkanie;
• gęganie;
• chrapanie;
– ćwiczenia żuchwy:
• opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej;
• przesuwanie szczęki dolnej w prawą i w lewą stronę;
• wysuwanie szczęki dolnej do przodu i cofanie jej;
• naśladowanie ruchów żucia;
• masaż podbródka.

2. Ćwiczenia oddechowe
• wdychanie i wydychanie powietrza (nosem – ustami);
• dmuchanie na wiatraczek, na kartkę papieru trzymaną w dłoni;
• dmuchanie na przedmiot unoszący się, zawieszony bądź opadający (kartki, piórka, listki, kwiatki, itp.);
• robienie kleksów z farby wodnej;
• układanie puzzli oddechem;
• puszczanie baniek mydlanych;
• gwizdanie;
• dmuchanie na lekkie przedmioty: papierowe kulki, piórka, piłeczki pingpongowe, waciki;
• chuchanie na lusterko;
• liczenie do 10 na jednym wydechu;
• ćwiczenia łączące oddech z ruchami rąk, nóg, tułowia.

3. Ćwiczenia fonacyjne
– ćwiczenia prawidłowego nastawienia głosu i napięcia mięśni krtani:
• przedłużanie spółgłosek nosowych m lub n – „mruczanki”;
• przedłużanie połączeń spółgłosek (m, n) z samogłoskami np. mmma, mmmo, mmmu...;
• nucenie melodii na jednej samogłosce;
– ćwiczenia modulowania siły głosu:
• kilkakrotne powtarzanie tej samej samogłoski: a–a–a
• przedłużone wymawianie samogłoski: aaaa;
• wypowiadanie kolejno samogłosek na wydechu (a–e–i–o–u–y);
• wypowiadanie sylab, wyrazów, zdań z różną siłą głosu (od szeptu do krzyku).

4. Ćwiczenia słuchowe
– ćwiczenia wrażliwości słuchowej:
• wsłuchiwanie się w ciszę – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;
• rozpoznawanie dźwięków wywoływanych celowo przez logopedę;
• rozróżnianie dźwięków ze względu na jego natężenie, tempo (cicho – głośno, wolno – szybko);
• odtwarzanie rytmu za logopedą;
– ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej:
• wyróżnianie głosek w wyrazach;
• wyróżnianie sylab w wyrazach;
• wyodrębnianie wyrazów w zdaniu;
• wyodrębnianie zdań w mowie;
• zabawa w kończenie słów na podstawie pierwszej sylaby;
• wyszukiwanie przedmiotów na podaną głoskę;
• szukanie obrazków rymujących się;
• różnicowanie i identyfikowanie wyrazów zbliżonych brzmieniowo;
• odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej;
– ćwiczenia pamięci słuchowej i słownej:
• powtarzanie zdań;
• nauka na pamięć rymowanek i wierszyków;
• śpiewanie piosenek.

5. Ćwiczenia artykulacyjne
• wymowa głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu, krótkich tekstach;
• automatyzacja głosek poprzez rozmowy kierowane, opowiadanie treści obrazka.

6. Ćwiczenia leksykalne
• rozszerzanie pojęć ogólnych;
• udzielanie odpowiedzi na pytania;
• zabawa w kończenie zdań;
• samodzielne wypowiedzi dziecka;
• opowiadanie treści obrazka, historyjek obrazkowych;
• zabawy tematyczne;
• ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.

7. Ćwiczenia logorytmiczne
• ruch przy muzyce;
• słuchanie muzyki;
• śpiew;
• gra na instrumentach perkusyjnych.

Realizacja programu:

1. Etap przygotowawczy – zespół czynności przygotowujących do właściwej pracy logopedycznej. Są to ćwiczenia:
• usprawniające narządy artykulacyjne (ćwiczenia języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego);
• usprawniające aparat oddechowy (ćwiczenia oddechowe);
• rozwijające percepcję słuchową (ćwiczenia słuchowe).

2. Etap właściwej pracy logopedycznej – wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski (pokazanie właściwego danej głosce układu narządów artykulacyjnych).

3. Etap utrwalania wywołanego dźwięku (stabilizowania go w mowie kontrolowanej) – utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski w: izolacji, sylabach i wyrazach (w nagłosie, śródgłosie i wygłosie), w parach wyrazów, zdaniach i krótkich tekstach np. w rymowankach, wierszach, zagadkach, itp.

4. Etap automatyzacji wywołanego dźwięku (realizowania go w mowie spontanicznej) – czyli wypracowania umiejętności autokontroli i samokorekcji. Automatyzacja dźwięku realizowana jest poprzez czytanie tekstów, opowiadanie treści obrazka, opowiadanie historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane, zabawy tematyczne.

 
materiały dla klas 0-3 (9.06) Drukuj

Materiały do pobrania: kliknij

 
Strona 1 z 8