Przedmiotowe zasady oceniania z religii |
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII OBOWIĄZUJĄCE W ROKU SZKOLNYM 2018/2019.
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach zatwierdzonego przezKomisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polskiw dniu 9 czerwca2010 (nr programu AZ-2-01/10) i jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii: 1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości. 2. Zainteresowanie przedmiotem. 3. Stosunek do przedmiotu. 4. Pilność i systematyczność. 5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu. 6. Postawa.
Ocenie podlegają: 1. Pisemne prace kontrolne raz lub dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane z dwutygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki; zakres ich materiału obejmuje nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, a rodziców na ich zapotrzebowanie. 2. Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji. 3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp. 4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco. 5. Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej. 6. Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu. 7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii. 8. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych. 9. Rozwijanie postawy religijnej. 10. Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.
Oceny za poszczególne formy aktywności są odnotowane przez nauczyciela w dzienniku lekcyjnym. Są jawne dla ucznia i jego opiekunów, na życzenie wpisywane przez nauczyciela do dzienniczka ucznia lub zeszytu ćwiczeń oraz podpisywane przez rodzica (opiekuna).
Katechizowany: · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej. · Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji. · Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ. · Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych. · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną. · Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.). · Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej. · Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń. · Poznane prawdy wiary stosuje w życiu. · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.
Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ: Katechizowany: · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej. · Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii. · Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ. · Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela. · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi. · Odznacza się pełną znajomością pacierza. · Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe. · Aktywnie uczestniczy w religii. · Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. · Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem. · Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego. · Stara się być świadkiem wyznawanej wiary. · Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą. 3. Wymagania rozszerzające Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ Katechizowany: · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej. · Opanował materiał programowy z religii. · Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi. · Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela. · Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych. · Wykazuje się dobrą znajomością pacierza. · W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe. · Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich. · Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii. · Jest zainteresowany przedmiotem. · Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości. · Postawa ucznia nie budzi wątpliwości. · Stara się być aktywnym podczas lekcji. · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.
4. Wymagania podstawowe Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ Katechizowany: · Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności. · Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii. · Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi. · Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela. · Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela. · W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy. · Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi. · Wykazuje się podstawową znajomością pacierza. · W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych. · Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem. · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.
5. Wymagania konieczne Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ Katechizowany: · Opanował konieczne pojęcia religijne. · Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych. · Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności. · Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień. · Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk. · Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela. · Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się. · Prowadzi zeszyt. · Ma problemy ze znajomością pacierza. · Wykazuje poprawny stosunek do religii. · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.
6. Ocena NIEDOSTATECZNA Katechizowany: · Wykazuje rażący brak wiadomości programowych. · Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami. · Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk. · Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy. · Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy. · Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi. · Nie wykazuje się znajomością pacierza. · Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję. · Lekceważy przedmiot. · Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji. · Opuszcza lekcje religii. Dostosowanie PSO z religii do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi.
1. Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni. 2. Uczniowie posiadający opinię o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia mają możliwość pisania prac pisemnych o obniżonym stopniu trudności z zakresu umiejętności podstawowych. 3. W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady wzmocnienia poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania małych sukcesów.
Wszystkie inne ustalenia znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania obowiązującym w szkole oraz w zasadach oceniania opracowanych przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Nauczyciel religii Violetta Mossakowska |